magyar | english

 

Szerzők
Acél, Zsuzsanna
Ádám, Anikó
Adorjáni, Zsolt
Ágoston, Piroska
Alario, Leonardo R.
Alba Reina, Maria José
Almási, Zsolt
Alves, Ida Ferreira
Alves, Maria Theresa Abelha
Andersson, Daniel Christopher
Angelini, Maria Teresa
Antal, Beatrix
Babics, Zsófia
Báder, Petra
Balázs, Zsuzsanna
Barbieri, Edoardo
Bárkányi, Zsuzsanna
Bársony, Zsófia
Barta, László
Bartha-Kovács, Katalin
Bartoss, Réka
Basco, Louis
Bauernhuber, Enikő
Bencze, Ágnes
Benda, Mihály
Bene, Krisztián
Beránková, Eva
Bermúdez Medina, Lola
Bernardi, Ulderico
Berta, Tibor
Berzeviczy, Klára
Bisetto, Antonietta
Blackwell, Constance
Blum, Paul Richard
Bobay, Orsolya
Bocz, Zsuzsanna
Boda, László
Bodor, Mária Anna
Bolberitz, Pál
Bolpagni, Marcello
Bors, Edit
Botos, Máté
Boyon, Jérôme
Brambilla, Simona
Brix, Michel
Budetta, Enrica
Bylaardt, Cid Ottoni
Campos Carrasco, Nuria
Cannavacciuolo, Margherita
Cappelli, Guido M.
Carpentieri, Chiara Maria
Carriero, Leonardo
Cepraga, Dan Octavian
Cerda Montes de Oca, Susana
Charmet, Anne
Chodaková, Polina
Chovancová, Katarína
Cioba, Mianda
Claudon, Francis
Colombo, Michele
Consales, Ilde
Cselényi, István Gábor
Cselik, Ágnes
Cser, András
Csocsán de Várallja, Eugène
Csuday, Csaba
Csűry, István
Cuasante Fernández, Elena
Curlo, Vittoria
Cusimano, Christophe
Czerkawski, Jan
Czigány, Ildikó
Czöndör, Klára
D'Angelo, Biagio
Dagron, Tristan
Dardano, Maurizio
Darida, Veronika
De Vettor, Luisa
Deen Schildgen, Brenda
Del Lungo, Andrea
Demetracopoulos, John A.
Désfalvi-Tóth, András
Devís Márquez, P. Pablo
Dézsi, Melinda
Dobák-Szalai, Zsuzsanna
Dombi, Anikó
Domokos, György
Dondoli, Luciano
Draskóczy, Eszter
Drégeli, Krisztina
Duarte, Lélia Parreira
Dudley, John
Durnová, Anna
Ebbersmeyer, Sabrina
Edelheit, Amos
Egerland, Verner
Erb, Frederick III
Erb, Heather M.
Erős, Katalin Renáta
Ertl, Péter
Fábián, Zsuzsanna
Facca, Danilo
Fejérdy, Gergely
Finazzi-Agrò, Ettore
Fodor, Andrea
Foucault, Yann
Fouilleul, Thierry
Francisco, Denis Leandro
Frasso, Giuseppe
Fréchet, Claudine
Frenguelli, Gianluca
Fričová, Eva
Fritsch, Matthias J.
Fulka, Josef
Funk-Deckard, Michael
Füzesi, Piroska
Gajos, Mieczysław
Gángó, Gábor
Garrett, Jeffrey
Gatti, Giuseppe
Gazdik, Anna
Gazzotti, Marisa
Gecse, Mária Veronika
Gerfaud, Jean-Pierre
Gheno, Vera
Giolitto, Marco
Giuliani, Pierre
Giusti, Giuliana
Gleize, Joëlle
Gorilovics, Tivadar
Gotia, Andrei
Grall, Catherine
Guimarães, Elisa
Gulyás, Adrienn
Gutbrod, Gizella
Gyimesi, Timea
Hajnóczi, Eszter
Hajnóczi, Gábor
Hajnóczi, Kristóf
Hámori Nagy, Zsuzsanna
Hardi, Ferenc
Harmath, Erzsébet
Házas, Nikoletta
Hegyi, Ágota
Hende, Fanni
Hoffmann, Béla
Holló, Zsuzsanna
Hoppál, Bulcsú Kál
Horányi, Lilla
Horváth Faller, Eija
Horváth, Alexandra
Horváth, Kornélia
Horváth, Márton Gergely
Horváth, Miléna
Huszthy, Alma
Huszthy, Bálint
Ila-Horváth, Zsófia
Imrei, Andrea
Janeczek, Stanisław
Joubert, Jean-Marc
Junqueira, Maria Aparecida
Kaliska, Agnieszka
Kalla, Stéphane
Kaló, Krisztina
Kanász, Viktor
Kanozsay, Katalin
Kaposi, Márton
Kardos, Orsolya
Keglovich, Rita
Kelemen, János
Kéri, Henriett
Kharissov, Ildar
Király, Erzsébet
Kirsch, Fritz Peter
Kiss, Kornélia
Klimová, Katarína
Knasas, John F. X.
Koest, Bernard
Koós, Eszter
Kormos, József
Körömi, Gabriella
Kotowska, Katarzyna
Koudriavtsev, Alexandre
Kováč-Petrovský, Dušan
Kovács, Marietta
Kozelská, Irena
Kpalap, Linus
Kricka, Anna
Kuffart, Hajnalka
Kun, Csilla
Kupčihová, Katarína
Kyloušek, Petr
La Rosa, Emanuele
Laky, Krisztina
Lalla, Sebastian
Lario-de-Oñate, M. Carmen
Larson, Pär
László, Tímea
Lautner, Péter
Lécrivain, Claudine
Lehrberger, James, O. Cist.
Lemba, Robert
Lobato, Abelardo
Loiacono, Rocco
Loreti, M. Alessio
Lőrinszky, Ildikó
Loureda Lamas, Óscar
Ludmann, Ágnes
Lukácsi, Margit
Lukovszki, Judit
Lupinu, Giovanni
Maár, Judit
Majorossy, Imre Gábor
Malinovská, Zuzana
Marádi, Krisztina
Marosvári, Mária
Marsó, Paula
Martin, Evelyne
Martínez-Radío Garrido, Evaristo C.
Martonyi, Éva
Matucci, Andrea
Matula, Jozef
Mátyus, Norbert
Maziarczyk, Anna
Mazzoleni, Marco
Medveczká, Mária
Menaker, Angelika
Menczel, Gabriella
Méndez Robles, Pedro Salvador
Mezei, Balázs M.
Miklós, Barbara
Miklós, Eszter Gerda
Miskolczi, István
Montagnon, Beatrix
Montes Nogales, Vicente E.
Mora, Luisa
Morani, Moreno
Mourão, Cleonice Paes Barreto
Müller, Sigrid
Mundevová, Lenka
Mussó, Zsófia
Nagy-Zekmi, Silvia
Najbar, Anna
Náray-Szabó, Márton
Nejeschleba, Tomaš
Neme, Rauf
Nemrava, Daniel
Nuzzo, Armando
Olay, Csaba
Őrsi, Tibor
Paál, Zsuzsanna
Pajorin, Klára
Pálková, Jana
Pallai, Károly Sándor
Paolini, Michele
Papp, Eszter
Pardo Jiménez, Pedro
Parry, Mair
Pastor, Pablo Tornero
Pataki, Elvira
Payet, Marie
Penello, Nicoletta
Petkova, Ingrid
Petrovszki Lajszki, Brigitta
Pleciński, Jacek
Podhorná-Polická, Alena
Pokorný, Martin
Por, Peter
Portalés Mananós, David
Prohászka, Erzsébet
Prokopp, Mária
Puskás, István
Pusztai, Gabriella
Quinn, Patrick
Radvánszky, Anikó
Rees, Valery
Renzi, Lorenzo
Révész, Enkratisz
Rey Mimoso-Ruiz, Bernadette
Riedenauer, Markus
Righi, Federico
Robiglio, Andrea A.
Rodríguez Mansilla, Fernando
Rokay, Zoltán
Rollin, Pascal
Romito, M. Bruna
Rónaky, Eszter
Rosenthal, Alexander S.
Rowland, Clara
Rózsavári, Nóra
Ruiz, María Jesús
Russell, Paul A.
Ruszel, Joanna
Sadkowska-Fidala, Agata
Sághy, Marianne
Salvi, Giampaolo
Samarini, Francesco
Sárdi, Krisztina
Saxlová, Tereza
Scheib, Andreas
Schneller, Dóra
Schoentjes, Pierre
Schuerewegen, Franc
Sciacovelli, Antonio Donato
Senardi, Fulvio
Seres, Krisztina
Seth, Catriona
Siest, Amélie Celinda
Šimková, Soňa
Sità, Michele
Skibińska, Elżbieta
Skřivánek, Hanna
Sliwa, Dorota
Solymosi, Milán
Sotkóné Grosz, Anikó
Šotolová, Jovanka
Soulages, François
Špička, Jiří
Squillacioti, Paolo
Stachová, Klára
Stančienė, Dalia Marija
Stanilewicz, Grażyna
Staszewska-Zatońska, Anna
Ştefănescu, Ariadna
Stojkovski, Boris
Stráner, Zsófia
Svoboda, David
Szabados, Edina
Szabó-Gilinger, Eszter
Szabó, Anita Noémi
Szabó, Ferenc S.J.
Szabó, Tibor
Szávai, Dorottya
Szijj, Ildikó
Szilágyi, Imre
Szőnyi, Gergely
Szőnyi, Tamás
Szörényi, László
Szovák, Márton
Szuhaj, Katalin
Takács, László
Tarabochia Canavero, Alessandra
Tassoni, Luigi
Tat, Alin
Tedesco, Alessandro
Teschke, Henning
Timenova-Valtcheva, Zlatka
Tombi, Beáta
Török, Tamara
Torre Giménez, Estrella de la
Toso, Fiorenzo
Tóth, Ágnes
Tóth, Andrea
Tóth, Gábor Mihály
Tóth, Gabriella
Tourrel, Jean-Paul
Trouvé, Alain
Turai, Laura
Vacovská, Marta
Vajk, Zsuzsanna
Valentová, Eva
Valenzuela, Luisa
Vanelli, Laura
Váradi, Márta
Vasoli, Cesare
Vasvári, Louise O.
Vázquez-Amador, María
Vecchi, Roberto
Viana, Joaquim
Volek, Peter
Vykypělová, Klára
Vyšniauskas, Gintautas
W. Somogyi, Judit
Walicka-Popis, Anna
Wildburg, Gabriella
Zabojnikova, Hviezdoslava
Zentai Horváth, Krisztina
Zoppello, Mariateresa
Zsák, Helga

A szerző cikkei a Verbumban:
  • Szerző Gutbrod, Gizella
    Füzet Vol. XII/2010/2
    Kategória Critica
    DOI 10.1556/Verb.12.2010.2.5
    Oldal pp. 296-308
    Kulcsszavak mysticism, genetic analysis, metrical form, Simone Weil
    Absztrakt The mystical philosopher Simone Weil is lesser known as a poet. Her few poems express her mystic experience; her longest poem, A un jour (To the sun) has an interesting genesis. It happens rarely in genetic research that we possess all the textual variants. This allows the author of the present paper to prepare the pre-text of the poem and to draw the resultant conclusions. In the process of analyzing the poem, we can observe some elements of the functioning of the verse technique influenced by Paul Valéry, the organizing role of rhyme and sounds, which have metaphysical bearing. The force that controls the imagination as a result of the fixed form is part of the transcendent technique. The biographical importance of the genetic analysis of Weil's poems lies in the fact that the mystical experience leads to determining form. This means the abandonment of philosophical discourse, poesy becomes the only possibility of expression.
  • Szerző Gutbrod, Gizella
    Füzet Vol. III/2001/2
    Kategória Critica
    Oldal pp. 427-439
    Absztrakt In her essay Ms Gutbrod presents the poetry of Simone Weil from the point of view of its sounding and tries to rehabilitate the role of acoustic sensitivity on different levels of the interpretation. Simone Weil is rather neglected as a poet, although both her poetic practice and theory are highly remarkable. The turning point of her artistic development is a mystical experience after which she turns definitely to poetry and abandons all themes except for the representation of the mystical quest. To highlight the poetic aspect of this change Ms Gutbrod attempts to unfold the themes of cry and silence in Simone Weil's poetry: first she examines the acoustic universe of the poems (that is, the physical level of hearing), then she describes the role of listening in the process of reception. Finally she reflects on the notion of listening ment in an ontological sense.
  • Szerzők Bocz, Zsuzsanna
    D'Angelo, Biagio
    Gutbrod, Gizella
    Hajnóczi, Kristóf
    W. Somogyi, Judit
    Füzet Vol. I/1999/2
    Kategória Recensiones
    Oldal pp. 274-285
    Recenziók Paola Mildonian, ed. Parodia, pastiche, mimetismo. Atti del convegno internazionale di letterature comparate. ICLA/AICL, Venezia 13-15 ottobre 1993. Roma, Bulzoni ed. 1997; pp.458. (Biagio D'Angelo)

    Federica Casadei: Metafore ed espressioni idiomatiche – Uno studio semantico sull'italiano. (Bocz Zsuzsanna)

    Simone Weil, Oeuvres, coll. Quarto, Gallimard, 1999, 1276 p. (Gutbrod Gizella)

    Giorgio Tourn: Italiani e protestantesimo. Un incontro impossibile? Torino, 1997, Claudiana Ed., pp.256. (Hajnóczi Kristóf)

    Lingua e letteratura per la Sardegna sabauda. Tra Ancien Régime e restaurazione. A cura di Elena Sala Di felice e Ines Loi Corvetto. Carocci, Roma, 1999. pp. 144. (Somogyi Judit)
  • Szerző Gutbrod, Gizella
    Füzet Vol. I/1999/1
    Kategória Critica
    Oldal pp. 135-140
    Absztrakt Simone Weil, platonicienne examine dans ses écrits mystiques le rapport du bien, du beau et du vrai, leur unité est le point de départ de toutes ses réflexions philosophiques. Elle définit sa conception littéraire par rapport à la morale, elle pense que le bien est le critère esthétique...
2012 PPKE BTK Romanisztikai Intézet© Horváth Márton