magyar | english

 

Szerzők
Acél, Zsuzsanna
Ádám, Anikó
Adorjáni, Zsolt
Ágoston, Piroska
Alario, Leonardo R.
Alba Reina, Maria José
Almási, Zsolt
Alves, Ida Ferreira
Alves, Maria Theresa Abelha
Andersson, Daniel Christopher
Angelini, Maria Teresa
Antal, Beatrix
Babics, Zsófia
Báder, Petra
Balázs, Zsuzsanna
Barbieri, Edoardo
Bárkányi, Zsuzsanna
Bársony, Zsófia
Barta, László
Bartha-Kovács, Katalin
Bartoss, Réka
Basco, Louis
Bauernhuber, Enikő
Bencze, Ágnes
Benda, Mihály
Bene, Krisztián
Beránková, Eva
Bermúdez Medina, Lola
Bernardi, Ulderico
Berta, Tibor
Berzeviczy, Klára
Bisetto, Antonietta
Blackwell, Constance
Blum, Paul Richard
Bobay, Orsolya
Bocz, Zsuzsanna
Boda, László
Bodor, Mária Anna
Bolberitz, Pál
Bolpagni, Marcello
Bors, Edit
Botos, Máté
Boyon, Jérôme
Brambilla, Simona
Brix, Michel
Budetta, Enrica
Bylaardt, Cid Ottoni
Campos Carrasco, Nuria
Cannavacciuolo, Margherita
Cappelli, Guido M.
Carpentieri, Chiara Maria
Carriero, Leonardo
Cepraga, Dan Octavian
Cerda Montes de Oca, Susana
Charmet, Anne
Chodaková, Polina
Chovancová, Katarína
Cioba, Mianda
Claudon, Francis
Colombo, Michele
Consales, Ilde
Cselényi, István Gábor
Cselik, Ágnes
Cser, András
Csocsán de Várallja, Eugène
Csuday, Csaba
Csűry, István
Cuasante Fernández, Elena
Curlo, Vittoria
Cusimano, Christophe
Czerkawski, Jan
Czigány, Ildikó
Czöndör, Klára
D'Angelo, Biagio
Dagron, Tristan
Dardano, Maurizio
Darida, Veronika
De Vettor, Luisa
Deen Schildgen, Brenda
Del Lungo, Andrea
Demetracopoulos, John A.
Désfalvi-Tóth, András
Devís Márquez, P. Pablo
Dézsi, Melinda
Dobák-Szalai, Zsuzsanna
Dombi, Anikó
Domokos, György
Dondoli, Luciano
Draskóczy, Eszter
Drégeli, Krisztina
Duarte, Lélia Parreira
Dudley, John
Durnová, Anna
Ebbersmeyer, Sabrina
Edelheit, Amos
Egerland, Verner
Erb, Frederick III
Erb, Heather M.
Erős, Katalin Renáta
Ertl, Péter
Fábián, Zsuzsanna
Facca, Danilo
Fejérdy, Gergely
Finazzi-Agrò, Ettore
Fodor, Andrea
Foucault, Yann
Fouilleul, Thierry
Francisco, Denis Leandro
Frasso, Giuseppe
Fréchet, Claudine
Frenguelli, Gianluca
Fričová, Eva
Fritsch, Matthias J.
Fulka, Josef
Funk-Deckard, Michael
Füzesi, Piroska
Gajos, Mieczysław
Gángó, Gábor
Garrett, Jeffrey
Gatti, Giuseppe
Gazdik, Anna
Gazzotti, Marisa
Gecse, Mária Veronika
Gerfaud, Jean-Pierre
Gheno, Vera
Giolitto, Marco
Giuliani, Pierre
Giusti, Giuliana
Gleize, Joëlle
Gorilovics, Tivadar
Gotia, Andrei
Grall, Catherine
Guimarães, Elisa
Gulyás, Adrienn
Gutbrod, Gizella
Gyimesi, Timea
Hajnóczi, Eszter
Hajnóczi, Gábor
Hajnóczi, Kristóf
Hámori Nagy, Zsuzsanna
Hardi, Ferenc
Harmath, Erzsébet
Házas, Nikoletta
Hegyi, Ágota
Hende, Fanni
Hoffmann, Béla
Holló, Zsuzsanna
Hoppál, Bulcsú Kál
Horányi, Lilla
Horváth Faller, Eija
Horváth, Alexandra
Horváth, Kornélia
Horváth, Márton Gergely
Horváth, Miléna
Huszthy, Alma
Huszthy, Bálint
Ila-Horváth, Zsófia
Imrei, Andrea
Janeczek, Stanisław
Joubert, Jean-Marc
Junqueira, Maria Aparecida
Kaliska, Agnieszka
Kalla, Stéphane
Kaló, Krisztina
Kanász, Viktor
Kanozsay, Katalin
Kaposi, Márton
Kardos, Orsolya
Keglovich, Rita
Kelemen, János
Kéri, Henriett
Kharissov, Ildar
Király, Erzsébet
Kirsch, Fritz Peter
Kiss, Kornélia
Klimová, Katarína
Knasas, John F. X.
Koest, Bernard
Koós, Eszter
Kormos, József
Körömi, Gabriella
Kotowska, Katarzyna
Koudriavtsev, Alexandre
Kováč-Petrovský, Dušan
Kovács, Marietta
Kozelská, Irena
Kpalap, Linus
Kricka, Anna
Kuffart, Hajnalka
Kun, Csilla
Kupčihová, Katarína
Kyloušek, Petr
La Rosa, Emanuele
Laky, Krisztina
Lalla, Sebastian
Lario-de-Oñate, M. Carmen
Larson, Pär
László, Tímea
Lautner, Péter
Lécrivain, Claudine
Lehrberger, James, O. Cist.
Lemba, Robert
Lobato, Abelardo
Loiacono, Rocco
Loreti, M. Alessio
Lőrinszky, Ildikó
Loureda Lamas, Óscar
Ludmann, Ágnes
Lukácsi, Margit
Lukovszki, Judit
Lupinu, Giovanni
Maár, Judit
Majorossy, Imre Gábor
Malinovská, Zuzana
Marádi, Krisztina
Marosvári, Mária
Marsó, Paula
Martin, Evelyne
Martínez-Radío Garrido, Evaristo C.
Martonyi, Éva
Matucci, Andrea
Matula, Jozef
Mátyus, Norbert
Maziarczyk, Anna
Mazzoleni, Marco
Medveczká, Mária
Menaker, Angelika
Menczel, Gabriella
Méndez Robles, Pedro Salvador
Mezei, Balázs M.
Miklós, Barbara
Miklós, Eszter Gerda
Miskolczi, István
Montagnon, Beatrix
Montes Nogales, Vicente E.
Mora, Luisa
Morani, Moreno
Mourão, Cleonice Paes Barreto
Müller, Sigrid
Mundevová, Lenka
Mussó, Zsófia
Nagy-Zekmi, Silvia
Najbar, Anna
Náray-Szabó, Márton
Nejeschleba, Tomaš
Neme, Rauf
Nemrava, Daniel
Nuzzo, Armando
Olay, Csaba
Őrsi, Tibor
Paál, Zsuzsanna
Pajorin, Klára
Pálková, Jana
Pallai, Károly Sándor
Paolini, Michele
Papp, Eszter
Pardo Jiménez, Pedro
Parry, Mair
Pastor, Pablo Tornero
Pataki, Elvira
Payet, Marie
Penello, Nicoletta
Petkova, Ingrid
Petrovszki Lajszki, Brigitta
Pleciński, Jacek
Podhorná-Polická, Alena
Pokorný, Martin
Por, Peter
Portalés Mananós, David
Prohászka, Erzsébet
Prokopp, Mária
Puskás, István
Pusztai, Gabriella
Quinn, Patrick
Radvánszky, Anikó
Rees, Valery
Renzi, Lorenzo
Révész, Enkratisz
Rey Mimoso-Ruiz, Bernadette
Riedenauer, Markus
Righi, Federico
Robiglio, Andrea A.
Rodríguez Mansilla, Fernando
Rokay, Zoltán
Rollin, Pascal
Romito, M. Bruna
Rónaky, Eszter
Rosenthal, Alexander S.
Rowland, Clara
Rózsavári, Nóra
Ruiz, María Jesús
Russell, Paul A.
Ruszel, Joanna
Sadkowska-Fidala, Agata
Sághy, Marianne
Salvi, Giampaolo
Samarini, Francesco
Sárdi, Krisztina
Saxlová, Tereza
Scheib, Andreas
Schneller, Dóra
Schoentjes, Pierre
Schuerewegen, Franc
Sciacovelli, Antonio Donato
Senardi, Fulvio
Seres, Krisztina
Seth, Catriona
Siest, Amélie Celinda
Šimková, Soňa
Sità, Michele
Skibińska, Elżbieta
Skřivánek, Hanna
Sliwa, Dorota
Solymosi, Milán
Sotkóné Grosz, Anikó
Šotolová, Jovanka
Soulages, François
Špička, Jiří
Squillacioti, Paolo
Stachová, Klára
Stančienė, Dalia Marija
Stanilewicz, Grażyna
Staszewska-Zatońska, Anna
Ştefănescu, Ariadna
Stojkovski, Boris
Stráner, Zsófia
Svoboda, David
Szabados, Edina
Szabó-Gilinger, Eszter
Szabó, Anita Noémi
Szabó, Ferenc S.J.
Szabó, Tibor
Szávai, Dorottya
Szijj, Ildikó
Szilágyi, Imre
Szőnyi, Gergely
Szőnyi, Tamás
Szörényi, László
Szovák, Márton
Szuhaj, Katalin
Takács, László
Tarabochia Canavero, Alessandra
Tassoni, Luigi
Tat, Alin
Tedesco, Alessandro
Teschke, Henning
Timenova-Valtcheva, Zlatka
Tombi, Beáta
Török, Tamara
Torre Giménez, Estrella de la
Toso, Fiorenzo
Tóth, Ágnes
Tóth, Andrea
Tóth, Gábor Mihály
Tóth, Gabriella
Tourrel, Jean-Paul
Trouvé, Alain
Turai, Laura
Vacovská, Marta
Vajk, Zsuzsanna
Valentová, Eva
Valenzuela, Luisa
Vanelli, Laura
Váradi, Márta
Vasoli, Cesare
Vasvári, Louise O.
Vázquez-Amador, María
Vecchi, Roberto
Viana, Joaquim
Volek, Peter
Vykypělová, Klára
Vyšniauskas, Gintautas
W. Somogyi, Judit
Walicka-Popis, Anna
Wildburg, Gabriella
Zabojnikova, Hviezdoslava
Zentai Horváth, Krisztina
Zoppello, Mariateresa
Zsák, Helga

A szerző cikkei a Verbumban:
  • Szerző Bors, Edit
    Füzet Vol. XVI/2015/1-2
    Kategória Critica
    Oldal pp. 70-80
    Absztrakt In her first autobiography (Le coeur à rire et à pleurer. Contes vrais de mon enfance), Maryse Condé retraces his childhood in Guadeloupe as a series of stand-alone tales. The meeting of seemingly incompatible genres results in a new form of self-narratives and a new autobiographical strategy that focuses on a few key events of childhood. We consider here, in particular, the phenomena of "generic mixture" by querying about the possibilities of self-narratives through tales. We demonstrate that each tale follows a prototypical pattern of narrative sequences: a fully developed Initial Situation and Complications, followed by Actions, and a Resolution (with or without a Final Situation) promptly exposed. This compositional organization not only sketches the socio-cultural context but promotes the employment of the personal and moral development of the heroine, who in each tale must accomplish any task, fails or triumphs over trials of her life.
  • Szerzők Bors, Edit
    Méndez Robles, Pedro Salvador
    Füzet Vol. XIV/2013/1-2
    Kategória Recensiones
    DOI 10.1556/Verb.14.2013.1–2.12
    Oldal pp. 185-188
    Recenziók Inmaculada Illanes & Mercedes Travieso (eds.): El mar. Imágenes y escrituras. Peter Lang, Bern, 2013, 257 pp. (Pedro Salvador Méndez Robles)

    Christophe Cusimano : La sémantique contemporaine. Du sème au thème. PUPS, Paris, 2012, 204 pp. (Bors Edit)
  • Szerző Bors, Edit
    Füzet Vol. XII/2010/2
    Kategória Critica
    DOI 10.1556/Verb.12.2010.2.6
    Oldal pp. 309-318
    Kulcsszavak time, space, deixis, adverbs, Sarraute
    Absztrakt This paper is a contribution to the analysis of autobiographical strategies from traditional autobiography to new autobiography. Our purpose is to define the occurrences of some deictic adverbs and, further, to spell out their discursive specifics in autobiographical texts, especially in Sarraute's Enfance. Furthermore, we propose to place all these facts into an enunciative dimension and more precisely, in the perspective of the spatial and temporal deixis. This analysis is first concerned with drawing up the connections between the different values of the present tense, the complexity of personal pronouns and the occurrences of deictic adverbs, and, secondly, with examining the processes which produce the expansion of the enunciative space.
  • Szerzők Benda, Mihály
    Bors, Edit
    Frasso, Giuseppe
    Gecse, Mária Veronika
    Füzet Vol. XII/2010/1
    Kategória Recensiones
    DOI 10.1556/Verb.12.2010.1.14
    Oldal pp. 221-251
    Recenziók Appunti su due recenti volumi dedicati a Angelo Colocci (Giuseppe Frasso)

    Marco Mezzadri: I ferri del mestiere (Auto)formazione per l'insegnante di lingua. ed. Guerra, Perugia, 2003, 382 pp. (Gecse Mária Veronika)

    Giovanna Bellati : Théophile Gautier journaliste à La Presse : point de vue sur une esthétique théâtrale. L'Harmattan, Paris & Torino, 2008, 264 pp. (Benda Mihály)

    Anna Sőrés : Typologie et linguistique contrastive. Théories et applications dans la comparaison des langues. Coll. Études contrastives, vol. 9. Peter Lang, Bern, 2008, 212 pp. (Bors Edit)
  • Szerző Bors, Edit
    Füzet Vol. X/2008/2
    Kategória Linguistica
    DOI 10.1556/Verb.10.2008.2.4
    Oldal pp. 341-350
    Kulcsszavak passé composé, passé simple, psychological distance, narrative disjunction, Camus, Rousseau, Proust
    Absztrakt This paper deals with the opposition between French passé composé and passé simple in fictional and some other texts. The author focuses on two questions in relation to the notions of island/isolation, namely the function and interpretation of the passé simple inserted into a discoursive context, and the use of the passé composé as a narrative tense, by commenting examples from Camus, Rousseau and Proust. It is argued that such phenomena are closely connected with psychological distance in the case of the passé simple, and with narrative disjunction in the case of the passé composé.
  • Szerzők Bartoss, Réka
    Bors, Edit
    Domokos, György
    Martonyi, Éva
    Füzet Vol. VII/2005/2
    Kategória Recensiones
    Oldal pp. 467-474
    Recenziók István Csűry : Le champ lexical de mais. Étude lexico-grammaticale des termes d'opposition du français contemporain dans un cadre textologique. Studia Romanica de Debrecen, Series Linguistica, Fasc. VII., Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 2001, 341 pp. (Bors Edit)

    Ildikó Lőrinszky : Utazás Karthágóba. Kelet és mítosz Flaubert műveiben a fiatalkori írásoktól a Szalambóig [Voyage en Carthage. L'Orient et mythe dans les oeuvres de Flaubert, des écrits de jeunesse à Salammbô]. Kossuth Egyetemi Kiadó, Debrecen, 2005, 297 pp. (Martonyi Éva)

    Maria Teresa Angelini - Fábián Zsuzsanna: Olasz–magyar főnévi valenciaszótár [Dizionario italiano-ungherese della valenza dei nomi]. Szeged, Grimm, 2005, 352 pp. (Domokos György)

    Giancarlo Petrella: L'officina del geografo. La "Descrittione di tutta Italia" di Leandro Alberti e gli studi geografico-antiquari tra Quattro e Cinquecento. Milano, Vita e Pensiero, 2004, 636 pp. (Bartoss Réka)
  • Szerző Bors, Edit
    Füzet Vol. VI/2004/1
    Kategória Linguistica
    Oldal pp. 229-240
    Absztrakt The genre of the intimate diary is a monophonic narration par excellence; nevertheless, it will be shown that even personal genres are not exempt from the presence of others. The purpose of the paper is to examine the occurrence of polyphonic marks based on some extract of young ladies' diaries collected and published by Lejeune. The analysis reaches the conclusion that others' words appear in the form of scriptural marks like quotation marks and metalinguistic comments which make it possible for the diarists to use and refuse at the same time any discourse borrowed from their social surroundings.
  • Szerzők Barta, László
    Bors, Edit
    Frasso, Giuseppe
    Gazzotti, Marisa
    Füzet Vol. V/2003/1
    Kategória Recensiones
    Oldal pp. 281-290
    Recenziók Nicodemo Tranchedini: Vocabolario italiano–latino. Edizione del primo lessico dal volgare. Secolo XV, a cura di Federico Pelle. Lessico intellettuale Europeo LXXXIX. Leo S. Olschki, Firenze, 2001, LXXVI+194 pp. (Giuseppe Frasso)

    Gian Vincenzo Pinelli – Claude Dupuy: Une correspondance entre deux humanistes. Éditée avec Introduction, Notes et Index par Anna Maria Raugei. (Le corrispondenze letterarie, scientifiche ed erudite dal Rinascimento all'età moderna 8.) Leo S. Olschki, Firenze, 2001, 2 voll., CXXVIII+772 pp. (Marisa Gazzotti)

    Biagio D'Angelo: Más allá de la Estepa: Viajes, utopías y caprichos de la historia. Fondo Editorial de la Universidad Católica Sedes Sapientiae, Lima (Perú), 2002, 172 pp. Biagio D'Angelo: Assumpta Camps, Miradas Cruzadas: Sobre la literatura italiana entre modernidad y posmodernidad. Fondo Editorial de la Universidad Católica Sedes Sapientiae, Lima (Perú), 2002, 185 pp. (Barta László)

    Étienne Karabétian : Histoire des stylistiques. Armand Colin, Paris, 2000, 256 pp. (Bors Edit)
  • Szerző Bors, Edit
    Füzet Vol. III/2001/2
    Kategória Critica
    Oldal pp. 419-426
    Absztrakt The autobiography of Sartre proposes two layers of interpretation. In the first layer of interpretation the autobiography is conform to the traditions of the genre as they have been established by Rousseau and Gide, while the second layer destroys the text as an autobiography: the narrator keeps a certain distance form the child he used to be and thus demystifies his childhood memories. Traditionally, the autobiography is supposed to present the intellectual and moral genesis of a person. The Words satisfies this criterion: the mental development of the child and the birth of the yound man's vocation are described retrospectively, in a chronological order. Ms Bors emphasizes the possibility to interpret The Words as an ideological parody of autobiography and suggests that the project of Sartre was an important contribution to the rebirth of the genre.
  • Szerző Bors, Edit
    Füzet Vol. I/1999/2
    Kategória Linguistica
    Oldal pp. 238-242
    Absztrakt Bien qu'elle ait été bannie pendant longtemps de la pédagogie des langues, la traduction est cependant une activité que nous pratiquons tous naturellement. On traduit quand on voit un panneau qui nous interdit de garer notre voiture à l'emplacement visé, ou, quand nous reformulons ce que nous venons de dire si un interlocuteur nous le demande ou enfin quand face à un mot ou expression en langue étrangère, nous cherchons à comprendre la signification de tel ou tel élément de la langue...
  • Szerző Bors, Edit
    Füzet Vol. I/1999/1
    Kategória Linguistica
    Oldal pp. 184-189
    Absztrakt La démarche présentée dans cette étude s'inscrit dans le cadre d'une approche interdisciplinaire qui se donne comme objectif la mise en harmonisation des concepts des disciplines différentes dans l'analyse des faits de langue. Les concepts, qui émanent de la linguistique traditionnelle (P. Imbs), de la linguistique textuelle (H. Weinrich), de la linguistique d'énonciation (D. Maingueneau), de la psychologie transpersonnelle (R. Assagioli), de la psychologie générale (A. M. Ludwig), de la psychologie de l'être (A. H. Maslow), de la critique littéraire (M. Raymond, S. Starobinski, G. May) sont rassemblés dans le but d'essayer de rétablir la communication entre la linguistique, la littérature et la psychologie...
2012 PPKE BTK Romanisztikai Intézet© Horváth Márton